Het vak van belangenbehartiger, lobbyist of public affairsprofessional bestaat voor een deel uit het doorlezen van grote hoeveelheden informatie. In de krant is het goed mogelijk een indruk van de relevantie van een artikel te krijgen door te koppensnellen – het haastig alleen de koppen in de krant doornemen. Bij een Kamerstuk is dit een stuk lastiger, terwijl het een sleutelonderdeel van het beroep is geen enkel stuk aan relevante informatie over het hoofd zien. Hierdoor komt het met enige regelmaat voor dat stukken voor de zekerheid gelezen worden en dat achteraf blijkt dat het toch geen interessante informatie bevat. Dit is zonde van de tijd en het levert in principe geen meerwaarde op voor de klant of opdrachtgever van de belangenbehartiger.

Meerwaarde wordt gecreëerd wanneer bruikbare informatie gevonden wordt en ingezet kan worden om een public affairsstrategie mee vast te stellen of uit te voeren. Sterker nog, als men in één oogopslag of een aantal klikken kan zien of een document relevant is of niet, blijft er meer tijd over voor de uitdagende kant van het vak, namelijk de daadwerkelijke belangenbehartiging.

Polpo biedt verschillende tools om snel te kunnen zien of de inhoud van een document, bijvoorbeeld een kamerstuk, relevant is voor de lezer. Als eerste moeten de zoektermen van de professional in het document voorkomen. Dit is niet anders dan bij andere zoekmachines. Polpo maakt daarnaast gebruik van filtering op context. Neem het voorbeeld arbeidsomstandigheden. Als men geïnteresseerd is in arbeidsomstandigheden in binnenlandse context, het domein van Sociale Zaken & Werkgelegenheid, verwacht je andere updates als wanneer je arbeidsomstandigheden in internationale context volgt.

We werken het voorbeeld nog verder uit. Een NGO wil alles weten over de omstandigheden van arbeiders in het buitenland en volgt de term “arbeidsomstandigheden” in de context van Buitenlandse Zaken. Een voorbeeld van een update die dan uit Polpo – Slimme Politieke Monitor naar boven komt is:

 

 

Voor een organisatie die zich hard maakt voor arbeidsomstandigheden in Nederland is dit minder relevant. Als we dezelfde zoekopdracht aanpassen naar de context “Sociale Zaken & Werkgelegenheid” zien we dan ook direct andere updates:

 

 

Hierbij is duidelijk te zien hoe Polpo met dezelfde zoekterm andere resultaten geeft als de context waarin gezocht wordt veranderd. Bij traditionele zoekmachines hadden beide updates, waarvan er slechts één relevant is voor de specifieke gebruiker, in de zoekresultaten naar boven gekomen.

Daar bovenop biedt Polpo uniek inzicht in de inhoud van het document, nog voordat het gelezen hoeft te worden.

 


*Klik op de afbeelding voor een vergroting
 

Op bovenstaand screenshot is in één oogopslag te zien welke onderwerpen in het document besproken worden en welke relevante stakeholders erin worden genoemd. Dit stuk gaat bijvoorbeeld over arbeidsomstandigheden en kinderarbeid en is daarmee zeer relevant voor de eerder genoemde NGO. Als de professional op de bladwijzer aan de linker kant klikt, springt de weergave naar de plaats in het document waar de zoekterm genoemd wordt. Dat scheelt een hoop scrollen en zoeken.

Kortom, Polpo tilt Koppensnellen naar het digitale tijdperk. Professionals kunnen hierdoor efficiënter te werk gaan en desgewenst meer onderwerpen volgen. Bij ons is het daadwerkelijk lezen van het document altijd de laatste stap.  Door de tijdsbesparing is er meer ruimte voor strategiebepaling en uitvoering van belangenbehartiging.

Wist u dat Polpo ook mobiel bereikbaar is via onze gebruiksvriendelijke mobiele interface? Neem voor meer informatie contact op met auteur Desmin Dekker / 06 29 45 72 37 of schrijf u in voor onze nieuwsbrief: